De kilometers van week 43 (32) + maandsamenvatting

29 oktober 2018 - Haarlem, Nederland

Even bijkomen

In week 42 heb ik flink kilometers gemaakt. Bijna 60 kilometer om precies te zijn. Mijn lichaam had echt even de tijd nodig om hier goed van te herstellen, of eigenlijk is hij daar nog steeds mee bezig. In week 43 heb ik daarom wat rustiger aan gedaan. Ik ben donderdag naar de training van Arno geweest bij de loopgroep en voor de rest heb ik enkel af en toe een wandeling gemaakt. Zondag liep ik natuurlijk de halve marathon in Brussel, hoe dat is gegaan lees je in mijn vorige blog.

Donderdagavond, rennen naar de maan met Arno.

marathonmoon

Afgelopen donderdag rende mijn vader mee bij de loopgroep. Hij wilde natuurlijk even beoordelen of zijn dochter wel in de meest optimale halve maan bloemendaalomstandigheden getraind werd. Zoals inmiddels gebruikelijk, liep ik naar de ijsbaan toe zodat ik al opgewarmd aan de warming-up bij de training kon beginnen. We kregen opdracht om naar de maan, ehh ik bedoel de halve maan in Bloemendaal te lopen. Blijkbaar heet die plek echt zo, kijk maar ->

Daar aangekomen zette Arno een circuitje klaar en gingen we in duo's een aantal krachtoefeningen en intervallen doen. Ik trok met Julia op, dat betekende dat ik eerst aan een fietsband moest trekken waar zij in verwikkeld zat. Julia probeerde zo snel mogelijk te lopen terwijl ik haar tegen probeerde te houden met de fietsband om haar middel. Daarna versierde ze mij met de band en zo herhaalden we het tafereel. Verderop in het circuit kregen we te maken met lunges, de trap met 92 treden, rustige rondjes lopen en steigerungen. Steigerungen houdt in dat je vanaf stilstand langzaam gas geeft tot je na 80 á 100 meter op topsnelheid zit.

In een 'treintje' liepen we terug naar de ijsbaan en na even rekken en strekken dronken we een kopje thee. horse_jumping_over_moon_by_sweetbri-d4mrzssMijn vader was te spreken over de loopgroep en de training van Arno. Donderdagavond begint inmiddels vaste prik te worden. Altijd wel een fijne training en leuke mensen om mee te rennen.

De training is ook altijd uitdagend, hoe vaak krijg je van je trainer nou de opdracht om te gaan steigeren (steigerungen) op de maan?!

Maandsamenvatting

• Week 40: 29,26 km in 2.57.59 verdeeld over 3 trainingen
  • Week 41: 41,27 km in 4.01.52 verdeeld over 5 trainingen
  • Week 42: 59,64 km in 6.16.26 verdeeld over 4 trainingen
  • Week 43: 32,94 km in 3.12.41 verdeeld over 2 trainingen
  • Totaal: 163,21 km in 16.28.58 verdeeld over 14 trainingen

Terugblikken op gestelde doelen voor oktober

In mijn blog 'Hardloopplannen oktober' kon je lezen dat ik voor mezelf een aantal doelen had gesteld. Tijd om even te reflecteren.

1. Meer kilometers per week, streven naar 157 km deze maand: Hier is weinig uitleg bij nodig, dit doel heb ik behaald.
  2. Vaker naar de loopgroep (1x per week): Deze maand ben ik 5x gaan trainen bij de loopgroep, heb ik meegelopen met de estafetteloop bij de loopgroep én heb ik een clinic mindful run gevolgd bij de loopgroep. Er was deze maand geen week bij waarop ik niet bij de loopgroep ben geweest. Doel behaald.
  3. Even langs de huisarts: Check (week 41)
  4. Halve marathon Brussel binnen 2 uur: Check
  5. Plezier en geestelijke gezond: Ik vind het lastig om hier goed op te reflecteren omdat het niet zo meetbaar is als de eerdere doelen. Ik weet natuurlijk niet hoe het met me was gegaan deze maand als ik niet was gaan hardlopen. Ik kan wel zeggen dat ik veel positieve momenten heb meegemaakt deze maand tijdens het hardlopen. De estafetteloop en de halve marathon in Brussel bezorgden me beide een leuke dag. Na een training voel ik me vaak ook wel erg goed, en wanneer het lopen lukt zoals je het had bedacht geeft dat me wat meer zelfvertrouwen. De loopgroep brengt me regelmatig leuke momenten en levert me leuk contact op. Het enige dat wat minder leuk is, is dat ik me na een hele fijne (drukke?) hardloopdag vaak een stuk slechter voel. Dit weegt gelukkig lang niet op tegen alle positiviteit die het lopen me brengt.

De gestelde doelen voor oktober bleken uitdagend en haalbaar. Een aantal behaalde doelen wil ik graag vasthouden. Wekelijks naar de loopgroep en het plezier hebben in het lopen zijn blijvende doelen. Verdere doelen en wedstrijdplannen voor november deel ik graag in een volgende blog met jullie.