Rondom Haarlem Estafetteloop

14 oktober 2018 - Bloemendaal, Nederland

Met een hoop meer spullen dan ik eigenlijk nodig heb stap ik zondagochtend om 08:15 op de fiets. Over mijn hardloopoutfit heb ik een extra laag aangetrokken, mijn tas is gevuld met zonnebrandcrème, een regenjas, een pet, een bandenplakset, steeksleutels en natuurlijk eten en drinken. Gelukkig heb ik het grootste deel niet nodig gehad. Om 08:30 stal ik mijn fiets bij de hockeyvelden in Bloemendaal en zoek ik mijn team op. Er zijn heel wat mensen bij elkaar, van verschillende hardloopgroepen zijn er in totaal 35 teams (waaronder enkele solo-lopers en duo's) die de ronde van 50km om Haarlem af zullen leggen. Al snel vind ik mijn groepje en ontvang ik mijn startnummer. Via de mail hebben we vooraf al uitgebreid contact gehad over wie welke etappe loopt, wie wanneer op welke fiets fietst en wie de tas van wie mee neemt. Onze teamcaptain had het allemaal tot op de detail uitgedokterd, daar hoefde ik me niet meer druk om te maken.

Na een kop thee overhandigt onze teamcaptain (Maarten) ons allemaal een blauwe ballon. Wij vertegenwoordigen vandaag namelijk team lucht. Onze loopgroep draagt nog 3 andere teams aan: aarde, vuur en water. We maken een groepsfoto en pakken dan onze spullen om te vertrekken.

De grote ballon-reddingsactiegroepsfoto lucht

Om meteen wat spanning aan de dag te geven laat Gijs zijn ballon (gevuld met helium) los in de kantine. Het is al bijna 09:00 dus er is niet veel tijd voor een grote ballon-reddingsactie maar ik wil toch een poging wagen dus ik klim op de rugleuning van de bankjes. Tevergeefs probeer ik het touwtje van de ballon te pakken te krijgen maar dit lukt niet. De hockeystick die ik zie liggen brengt mij op het geniale idee om die als soort van hengel te gebruiken maar ook dat werkt niet. De kantine is inmiddels zo goed als leeg en we moeten nu echt vertrekken, maar niet zonder die ballon natuurlijk! Zoekend kijk ik rond in de kantine en mijn oog valt op een barkruk. Zonder twijfel zet ik de barkruk op de bank, geef ik Gijs de opdracht even naast me te staan zodat ik op hem kan steunen en reik ik op mijn tenen uit naar de ballon. Got it. Haastig zoeken we onze fietsen op, binden de ballonnen vast en zo fietsen we samen de duinen in waar de eerste lopers inmiddels klaar staan om te vertrekken.

rondom haarlem fiets

De eerste etappes

Gerard is onze eerste loper en ongeveer een kilometer na de start wachten we hem op om hem na een aanmoediging te begeleiden met de fiets. julia in actieGerard loopt in een lekker tempo naar Kraantje Lek, waar hij de estafettestok overdraagt aan Julia. Julia loopt in een mooi tempo naar Groenendaal, daar neemt Steven het van haar over. Na ruim 8,5e kilometer zit het harde werken er ook voor Steven op en begint Gijs aan zijn etappe, van de Molenplas (Schalkwijk) tot aan de Zoete Inval (Haarlemmerliede).

Onderweg zien we geregeld andere leden van de loopgroep, ook zij hebben wat leuks gedaan met hun teamnaam. Zo zien we Raymond met een brandweerhelm (team vuur) en lopen de lopers van team water met de borden "H2GO" rond.

In de etappe van Steven en Gijs trek ik veel op met Julia. We fietsen samen om de lopers te begeleiden, wat ons de gelegenheid geeft elkaar wat beter te leren kennen. Julia vertelt me wat over haar werk en haar eigen ervaring met hardlopen. Ze is van plan om volgende week de halve marathon van Amsterdam te lopen, eerder liep ze al 2x in Haarlem. Het verraste me toen ze vertelde dat ze streeft naar een tijd onder de 2 uur en dat haar dat nog niet eerder was gelukt. Nadat ik haar had zien lopen in de 2e etappe schatte ik in dat ze namelijk wel een stuk vlotter zou lopen dan ik. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat ze die halve marathon gaat halen binnen haar streeftijd.

Waar is Gijs?

Bij de Molenplas hielden we een korte stop, hier kon ik meteen even mijn 2 boterhammen en banaan eten. In de etappe van Gijs werd de route gedeeltelijk gesplitst voor de fietsers, hierdoor ontstond er wat verwarring over waar dat Gijs nu eigenlijk liep. Hij zou al een stuk voor mij lopen, wat niet handig was aangezien ik na hem aan de beurt zou zijn en ik eigenlijk ook nog even naar de toilet wilde bij de Zoete Inval. Gelukkig kon ik bij het Reinaldapark een stuk afsnijden, echter kreeg ik hier ook te horen dat Gijs al voorbij was. Zo hard als ik kon ben ik toen gaan fietsen, echter ging ik Gijs nergens voorbij. Bij de Zoete Inval ben ik vlug naar binnen gerend, heb me klaargemaakt om te lopen en vervolgens kon ik wachten op Gijs, want die was er nog helemaal niet. rondomhaarlemsarah

Met de ballon aan mijn outfit nam ik het stokje van Gijs aan en begon ik aan mijn etappe. Ik had me voorgenomen om in een hoog tempo te lopen, het was immers maar een klein stukje. Julia vertelde me tijdens het lopen dat dit voor haar een heel bekend stuk was omdat ze hier vroeger dagelijks fietste. Het was prettig dat ze mee fietste, ik had alleen niet genoeg adem om nog veel terug te zeggen. Er stond best wat wind in de polder, wat er de laatste kilometer voor zorgde dat ik iets minder hard moest gaan lopen. Met de Stompetoren in zicht liep ik zo hard als ik kon door. Bij de toren werd er flink gejuicht, heerlijk dat enthousiasme! Maarten nam mijn plaats in en na even uithijgen vervolgde ik samen met Julia de route. Later thuis, bij het uitlezen van mijn Garmin, zag ik dat ik een PR had gelopen op de 5km, 24.50 minuten deed ik over de eerste 5 kilometer, yes!

De laatste etappes

We haalden Maarten in, zodat we hem een stukje verderop op de foto konden zetten en aan konden moedigen. Het laatste stuk van de route mocht Kim afleggen en met het hele team kwamen we weer aan bij de hockeyvelden, waar Tom ons met een megafoon op stond te wachten.

tom megafoon

Victorie!

Nét binnen 4 uur passeerde we de finish (3.59.43) en daarmee waren we als eerste team van onze loopgroep binnen! Het mocht dan wel geen wedstrijd zijn, de overwinning was wel voor ons. Met slechts 12 teams voor ons konden we heel tevreden zijn met onze tijd. In de partytent bij de scouting praatten en lachten we nog wat na terwijl de andere teams binnen druppelden.

Ik vond het erg leuk om samen met de loopgroep mee te doen met dit evenement. Het is fijn om deel uit te maken van deze gezellige gemeenschap en dit evenement gaf ook de mogelijkheid om de andere leden beter te leren kennen. Ik kijk terug op een hele gezellige dag! Gerard, Steven, Maarten, Kim, Gijs en Julia bedankt voor jullie bijdrage aan team Lucht.

rondomhaarlemparcours

(Route is mijn registratie met het horloge, hij klopt niet helemaal.)

1. Tom:
    Mooi verhaal Sarah!!
  2. Trienke:
    Leuk om te lezen!
  3. Julia:
    18 oktober 2018
    Heel leuk geschreven! Het was gezellig om elkaar wat beter te leren kennen zo! En bedankt voor je bemoedigende woorden voor halve van Amsterdam! :)