Hardloopplannen oktober

1 oktober 2018

Er is weer een maand voorbij, of beter gezegd: er is weer een nieuwe maand aangebroken. Nieuwe periodes geven me altijd veel ruimte om plannen te maken. Natuurlijk zou je elke dag als een begin van een nieuwe periode kunnen nemen maar het begin van een nieuwe maand of week werkt voor mij toch altijd beter.

September heb ik af mogen sluiten met een flinke verbetering van mijn tijd op de halve marathon. Dit heeft ertoe geleidt dat ik het gevoel heb dat er misschien meer mogelijk is dan ik voorheen dacht. In oktober wil ik mijn conditie lekker verder uitbouwen en ik sluit ook deze maand weer af met een halve marathon.

Meer kilometers per week

Mijn hardloopconditie is nu beter dan hij ooit geweest is en dit wil ik graag zo houden, sterker nog: ik wil hem nog verder ontwikkelen. Mijn vaste patroon rondom mijn hardloopritme is mij inmiddels bekend: ik loop regelmatig en dan af en toe een paar dagen niet, die paar dagen worden al gauw een week of 2 (of zelfs 3...) en zo keldert mijn conditie in die paar weken heel vlot. Dit heeft tot gevolg dat het hardlopen veel moeizamer gaat dan een paar weken daarvoor en de motivatie om nog lekker te gaan lopen al snel ver te zoeken is. Wanneer ik ervaar dat ik veel moeizamer en langzamer loop frustreert dit en vind ik het moeilijk om nog plezier te ervaren in het hardlopen, zonde natuurlijk!

Om te voorkomen dat ik weer in dit oude patroon terug val probeer ik mezelf realistische doelen te stellen om mezelf uit te dagen. Het weekvolume hoog ik elke week een beetje op (doel: 34, 37, 41, 45 km).

Vaker naar de loopgroep

Sinds een paar maanden ben ik lid van een hele gezellige hardloopgroep. Ik ga hier echter veel minder naar toe dan ik zou willen, tijd om daar wat structuur in aan te brengen! Ik leg de lat hierin nog vrij laag, meer kan altijd nog. Deze maand wil ik elke week tenminste één keer naar de looptraining gaan. 14 oktober is er een estafetteloop waar onze loopgroep met een aantal teams aan mee doet, daar kijk ik naar uit!

Even langs de huisarts

Omdat ik toch wat intensiever wil gaan trainen de komende maanden ben ik van plan om even met de huisarts te overleggen of dit helemaal in orde is. Nog niet al te lang geleden had ik ondergewicht door anorexia, hierdoor waren mijn spieren aangetast en mijn hart was verzwakt. Om overbelasting en/of hartproblemen te voorkomen lijkt het me verstandig om dit te bespreken.

De halve marathon van Brussel

Zondag 28 oktober ga ik samen met mijn vader naar Brussel voor de halve marathon. Zeker na het succes in Haarlem kijk ik hier enorm naar uit. Het is leuk en speciaal om dit soort dingen samen met mijn vader te kunnen doen. Ik hoop dat we allebei nog lang in zo'n goede conditie zullen zijn om dit soort dingen samen te kunnen ondernemen. Brussel heeft een vrij vlak parcours, wat voordelig is bij het hardlopen. Ik streef er naar om de finish weer binnen 2 uur te bereiken, elke seconde die ik nog sneller ben dan in Haarlem is mooi meegenomen.

Plezier en geestelijke gezondheid

Natuurlijk is het hartstikke gezond voor je lichaam om sportief bezig te zijn, echter loop ik ook om me mentaal een stukje beter te voelen. Meer energie en een betere stemming zijn dingen die ik echt merk als ik regelmatig loop. Het trotse gevoel van (klein) overwinningen dragen bij aan mijn zelfvertrouwen. Het praten over afstanden, tijden, routes etc. geeft gespreksstof voor leuke sociale contacten. DIt maakt het makkelijker het om in contact te blijven en me niet te isoleren. De evenementen (estafetteloop, samen naar een halve marathon) zorgen voor fijne dagen waar ik achteraf mooie herinneringen aan heb. Al met al dus een hoop manieren waarmee het hardlopen bijdraagt aan mijn geestelijke gezondheid.

Ik kijk uit naar alle mooie kilometers die oktober voor mij in petto heeft!