Clinic Mindful Run door Gaby

21 oktober 2018 - Bloemendaal, Nederland

Clinic Mindful Run

Een tijdje terug kreeg ik in mijn mailbox een uitnodiging om via de loopgroep deel te nemen aan een clinic 'mindful run', deze zou worden gegeven door een van onze trainsters. Ondanks de positieve ervaringen die ik om me heen wel eens heb gehoord, spreekt mindfulness mij totaal niet aan. Ik hou van meetbare, concrete dingen. Mindfulness is niet meetbaar, laat staan concreet dus mijn (iets wat autistische) brein houdt dat graag op afstand. Echt wat leren doe je vaak toch buiten je comfort zone en mindfulness in combinatie met (het vertrouwde) hardlopen wilde ik daarom toch een kans geven.

comfortzone

Zondagochtend om 09:00 verzamelde een klein groepje lopers zich bij Gaby, die de clinic zou geven. Ze gaf een korte introductie over Mindful Run en vertelde dat Mindful Run een combinatie is van 3 elementen: Mindfulness, ademhalingstechnieken en hardlopen. Deze elementen werden in de clinic uitgebreid behandeld.

Meditatie met concentratie op mantra en ademhaling

We starten met een wandeling naar de duinen. Aangekomen bij een open plek vormen we een kring en legt Gaby de eerste oefening uit. We gaan een meditatie doen waarbij we gebruik maken van de mantra "Ik ben hier nu in dit.". Persoonlijk moest ik deze zin wel een aantal keren horen om hem goed te kunnen onthouden, de zin loopt niet zo lekker vind ik zelf. Wanneer je dit zelf zou doen, zou je natuurlijk elke zin kunnen gebruiken die je zelf prettig vindt ('Ik ben hier op deze bank" loopt al makkelijker in mijn hoofd.). Het idee is dat je bij elke woord in/uit - ademt.

Dus: Adem in: ik, adem uit: ben, adem in: hier adem uit: nu ,adem in: in adem uit: dit. Dit herhaalden we 5 minuten lang met onze ogen dicht. Het idee bij deze oefening is dat je bewuster in het moment komt te staan. Na 5 minuten mochten we de ogen weer open doen. In plaats van 'in het hier en nu' te staan, had ik juist het gevoel dat ik weer even moest landen. Iets wat gedesoriënteerd, alsof ik heel ver weg was geweest.

Na de meditatie deden we een aantal yoga oefeningen en daarna liepen we in een rustig tempo een stukje verder.

Ademhalingstechnieken

Als introductie op de kennismaking met verschillende ademhalingstechnieken kregen we de opdracht om een minuut lang te tellen hoe vaak we inademde. Een gezonde ademhaling zou 6-10 maal per minuut plaatsvinden. Veel mensen schijnen echter te snel te ademen, wat op den duur veel energie vraagt. Een van de deelnemers telde wel 21 herhalingen per minuut. Zelf had ik er 9.

Na deze oefening gaf Gaby wat uitleg over de neus en mond ademhaling. We leerden dat we bij de mondademhaling meer koolzuurgas kwijt raken dan bij de neusademhaling. Voor wie dacht dat koolzuurgas slechts een afvalstof is die vrij komt bij de verbranding, heeft het mis. Ik wist het ook niet, maar koolzuurgas heeft een functie bij de zuurtegraad regeling in het bloed en het transporteren van bloed naar de organen en spieren.

Tijd om te ervaren wat verschillende ademhalingstechnieken voor effect hebben bij het hardlopen. We liepen een klein rondje, steeds met een andere ademhaling. Neus in, mond uit, mondademhaling en neusademhaling. Er waren tussen de deelnemers onderling best wat verschillen over wie wat prettig vond. Echter beaamde vrijwel iedereen dat er met de neusademhaling minder hard gelopen diende te worden om het vol te houden.

Gekke experimenten

Iedereen kreeg een pionnetje en de opdracht was om zonder adem te gaan rennen. Wanneer je echt adem moest halen legde je het pionnetje neer. De oefening daarna had een verrassende uitkomst. We begonnen op dezelfde plek en na 20 maal hevig in en uit ademen via de neus (bijna hyperventileren), hield je weer je adem in en ging je rennen. Mijn verwachting was dat je niet eens je pionnetje van de vorige oefening zou bereiken, echter kwamen alle deelnemers vele malen verder! Dit schijnt te maken te hebben met het optimaal vullen van je longen door deze hevige ademhaling, interessante ervaring.

mindfulrunfotoDe laatste oefening met betrekking tot de ademhaling bestond uit een stukje hardlopen met neusademhaling. Als hulpmiddel plakten we allemaal een pleister over onze mond, wat tot best wat grappige situaties leidde wanneer er passanten voorbij kwamen. Het lopen met neusademhaling ging ok, wel merkte ik (en veel anderen) dat ik mijn tempo moest aanpassen om het hardlopen vol te houden.

Hardlopen met blinddoek

Een van de laatste oefeningen legde de focus op het bewust ervaren van de omgeving en het vertrouwen op jezelf en je omgeving. De opdracht was eenvoudig: blinddoek om en lopen. Eerst wandelen en later hardlopen. Veel lopers vertelden dat de prikkels uit geluid en gevoel duidelijker binnen kwamen. Met de loopster waar ik aan was gekoppeld kon ik ook nog even sprinten, hierbij hield ik haar wel vast. Rustig hardlopen met blinddoek ging wel zonder fysiek contact.  Soortgelijke oefeningen heb ik al eerder gedaan dus dit was voor mij niet nieuw. Het spreekt mij persoonlijk niet aan om deze bewustwording toe te passen tijdens het hardlopen.

Body scan

Om de clinic af te sluiten hebben we nog een geleide meditatie gedaan. Gaby liet ons aandachtig luisteren naar de verschillende lichaamsdelen. Veel deelnemers vonden dit erg kalmerend. Mij sprak deze oefening niet zo aan, de eerdere meditatie vond ik prettiger.

Mindful-Running-Logo-Homepage-Banner

Wat neem ik mee uit deze clinic?

Ik vond het een interessante clinic en de oefeningen vielen me mee. We hebben weinig kilometers gemaakt (hardlopen zonder horloge schijnt ook mindful te werken) maar dat is helemaal niet erg.

De meditatie in het begin heeft me aan het denken gezet. Wanneer je deze mantra zou vervangen door een verandering die je graag zou zien, zou deze vorm van meditatie misschien wel tot bepaalde gedragsverandering kunnen leiden. Om dit weer even concreet te maken: stel, je bent verslaafd aan roken of je hebt moeite om jezelf er toe te zetten te gaan sporten. Wanneer je dan dagelijks (of een paar maal per week) deze meditatie uitvoert met bijvoorbeeld de zin "Ik kan zonder sigaretten." of "Sporten doet me heel erg goed.", zou dit er misschien wel voor kunnen zorgen dat het makkelijker wordt om te stoppen met roken of om vaker te sporten. Als je het maar vaak genoeg hoort ga je het vanzelf geloven, en met mindset kom je ver.

De ademhalingsoefeningen vond ik interessant om eens te ervaren. Echter denk ik dat ik hier in mijn trainingen niet veel mee zal doen. Dat past gewoon (nog) niet bij mij.

Wat ik ook mee neem uit deze clinic is een positieve ervaring met 'uit de comfort zone' stappen. Ook al doe ik misschien niet heel veel met alle informatie die ik heb gekregen, het heeft me wel weer laten zien dat dingen waar je niks mee hebt (zoals mindfulness) toch wel mee kunnen vallen. Daarbij heb ik een boeiende ochtend gehad en toch best weer een hoop dingen geleerd. Dankjewel Gaby!

Meer lezen of aanmelden voor de cursus?

Wanneer je meer wilt lezen over Mindful Run, verwijs ik je graag door naar de blog die Gaby zelf heeft geschreven en de website van Mindful Run. Op de website van Mindful Run kun je je tevens opgeven voor de 5-weekse cursus. Gaby geeft deze cursus in de Kennemerduinen maar er zijn door het hele land locaties om deze cursus te volgen.