De kilometers van week 42 (59)

22 oktober 2018 - Noordwijk, Nederland

Dinsdagavond

In een rustig tempo naar de ijsbaan gelopen om daar mee te doen met de training van Ron. De focus lag deze avond op intervallen en het lopen met een rechte houding. Na de training ben ik weer rustig teruggelopen naar huis. In totaal 7,67 km.

Donderdagavond

De training van vorige week was me goed bevallen dus deze week ben ik weer naar Arno toe gelopen om lekker te lopen. Ook deze week had hij weer een pittige training voor ons in petto. Na een stukje inlopen deden we in duo's een aantal buikspieroefeningen, dat schijnt goed te zijn voor core stability (en iets minder goed voor je humeur). Vervolgens gaf Arno ons de opdracht om een rondje te lopen waarbij we een trap van 92 treden mochten beklimmen. En dan ben je daar boven, met de gedachte dat het ergste er op zit: moet je nog zo'n 100 meter omhoog rennen, ugh. De rest van het rondje is wel lekker, gaat stijl naar beneden namelijk. Nadat we op adem waren gekomen na 2 van die rondes, deden we met z'n allen een duurloopje van ongeveer 2 km. (Met z'n allen, met z'n a-a-len, met z'n allen liepen we langs het ge-me-heen-te-huis). Nou toen weer door naar het serieuze werk, nog 2 van die helse rondjes de trappen op. Daarna lekker uitlopen en kletsen met een kop warme thee. Totaal 14,01 km op de teller.

Zaterdagochtend

noordwijkroute

Het is weekend, dus tijd voor feest. De route had ik van tevoren al bedacht: vanaf huis loop ik naar ingang bleek en berg en volg ik de bordjes Parnassia. Bij Parnassia ga ik het strand op en volg ik de kustlijn tot het einde van Zandvoort. Helemaal in het zuiden van Zandvoort kun je een fietspad op dat helemaal doorloopt tot Noordwijk, die zou ik gaan volgen. Gezien de temperatuur (8 graden) en het feit dat ik ook langs de zee zou gaan lopen koos ik ervoor om een windjack aan te doen over mijn hardloopshirt. Dit gaf me ook wat extra bergruimte voor wat toilet papier (tsja, die heb ik toch wel nodig als ik zolang onderweg ben). Ik heb geen belt voor flesjes dus ik had een klein flesje in de hand. Voor onderweg had ik nog een banaan bij, die bewaarde ik zolang in mijn bh.

Paaltje

De avond van tevoren had ik nog een luisterboek gedownload en op mijn telefoon gezet. Deze ben ik dus ook gaan luisteren, en dat was best prettig. Mijn gedachten dwaalden af en toe wat af waardoor ik soms wat stukken van het verhaal miste. Na 9 km kwam ik aan op het strand, dit was rond 09:15. StrandEr waren al best wat mensen op het strand, vooral veel mensen met honden maar ook enkele fietsers, wandelaars, ruiters en hardlopers. Vooraf had ik gedacht dat er vrijwel niemand op het strand zou zijn op dit tijdstip en met deze temperatuur. Dat klopte dus niet.

Het kostte me meer moeite om het tempo vast te houden op het strand dan in de duinen, doordat er natuurlijk meer wind was. Eerder liep ik met de halve marathon van Egmond al op het strand, dus ik was hier enigszins aan gewend. Ik was blij toen ik het einde van Zandvoort zag en de boulevard op mocht. Het is mooi lopen langs het water maar ook wel zwaar. Het pad naar Noordwijk was lang, volgens mij wel 16 kilometer in totaal. Verkeerd lopen zat er niet in want het was gewoon een rechte weg.

Na 18 kilometer stond een prullenbak, hier heb ik mijn (half leeggedronken) flesje water weggegooid en de bananenschil. De banaan heb hier dus ook opgegeten. 2 kilometer verder kreeg ik een enorme terugval in mijn energie en moest ik echt even rustiger gaan lopen. Ik voelde me helemaal leeg en op, alsof ik hooguit nog 1 kilometer verder zou kunnen lopen maar dan echt zou moeten stoppen. Mogelijk de Horlogeman met de hamer? Om me hier door heen te slepen ben ik gestopt met mijn luisterboek en heb ik gewoon mijn muziek aangezet. Na iets meer dan 1 kilometer was dit gevoel echter voorbij en kon ik weer in mijn oude tempo doorlopen. Wel kreeg ik last van buikpijn (darmen), dit hield de rest van de loop aan.

De reden dat ik voor de weg naar Noordwijk koos, was het feit dat ik niet eerder kon stoppen. Nouja, ik had kunnen gaan wandelen, of omdraaien en dan even ver terug lopen maar het kwam er hoe dan ook op neer dat ik die 30 kilometer vol moest maken. Dit werkte best goed, want als ik zou gaan wandelen zou het alleen maar langer duren. Echt de behoefte om te stoppen was er ook niet eigenlijk, het ging best lekker (oké, even toegeven: na 30 kilometer was die behoefte er wel degelijk maar toen móést ik écht wel doorlopen.).

Het laatste stukje kreeg ik het toch nog voor elkaar om verkeerd te lopen, waardoor mijn route uiteindelijk 2 kilometer verder was dan gepland. Maarja 30 of 32 maakt dan eigenlijk ook niet meer uit....

Na 32,86 kilometer stond mijn motortaxi klaar op de boulevard van Noordwijk. Ik was héél blij om hem te zien. Natuurlijk vind ik het altijd leuk om KevinOphalen Kevin te zien, maar na 32 kilometer rennen helemaal haha. Nog even genietend van het uitzicht dronk ik een litertje water op die Kevin voor me had meegenomen en trok ik een lekker warme trui en broek aan. In de avond hebben we nog een lekkere asymmetrische pizza gemaakt (half vegan, half vlees) om de koolhydraten weer aan te vullen.
 Pizza

Zondagochtend

Met behoorlijk vermoeide benen (maar hey, ik kon nog lopen), heb ik nog meegedaan aan een clinic 'mindful run', die door een van onze trainsters gegeven werd. Hierover lees je meer in mijn vorige blog. In totaal liep ik hier 5,1 km.

Even samenvatten

• Dinsdag: 7,67 km bij de training van Ron + heen en weer naar de ijsbaan.
  • Donderdag: 14,01 km bij de training van Arno + heen en weer naar de ijsbaan.
  • Zaterdag: 32,86 naar Noordwijk
  • Zondag: 5,1 km bij de clinic 'mindful run'.

Totaal: 59,64 kilometer gelopen in 6.16.26 verdeeld over 4 trainingen.

1. Dick:
    24 oktober 2018
    Een sportief weekje. Helemaal klaar voor Brussel dus?